Vårdnadstvist

2011-06-17 / 20:10:10 
Måste bara ventilera mig lite, sen kan dt också vara intressant o se vad andra tycker o tänker också ?!

Vårdnadsatvister är väl dt sista man vill hamna i när dt gäller den gemensamma vårdnaden kring barnen, dels för barnens bästa o dels för en själv också. Dt sista jag vill är att hålla på o tjafsa kring saker som jag tycker borde kunna flyta på bra, men tyvär så sitter man i denna situation ändå :/

Nu är jag o barnens pappa oense om vem som ska hämta o lämna barnen vid umgängestiderna.
Han har barnen varannan helg o jag ser alltid till att underlätta att umgänget blir av när han ska ha dom. Det enda jag tycker är att han borde stå för att hämta o lämna barnen, då han nu för tillfället lägger ner en sån liten tid gällande ansvaret. Alltså fyra dagar i månaden är inge krävande "jobb" elr ansvar, med tanke på vad jag gör o lägger ner för tid på barnen. Alltså jag lägger ner hela min själ på barnen, o jag gör dt verkligen mer än gärna men jag menar vad gör han?!
Han får barnen levererade med rena kläder, nybadade o behöver inte tänka på nått annat än att bara umgås med dom under dessa ynka dagar. Då är dt väl inte mkt begärt att han lägger ner tiden på att hämta o lämna barnen?

Hade barnen nu haft växelvist boende hos oss så hade dt varit en helt annan sak, för då går man ju halva vägen var gällande allt också - boende, ekonomin o ansvaret !

Jag fick bekräftat idag av en advokat gällande juridisk rätt o så här löd lagen -

Huvudregeln är att umgängesföräldern (HAN) ska hämta och lämna barnen.

Boendeföräldern (JAG) ska dock underlätta att umgänget blir av. Kostnaderna för resor vid hämtning och lämning ska boendeföräldern ta del av efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas betalningsförmåga och beräknas i normalfallet som när underhållsbidrag till barn bestäms.
Kostnaden ska bestämmas efter billigaste val av färdmedel.
Har umgängesföräldern inte råd kan denne söka ekonomiskt bistånd från socialtjänsten.

MEN den här människan vill ändå inte ge sig o vill gå upp i rätten o jag känner verkligen att jag ORKAR INTE !!
Men dt är kanske dit han vill komma också, att jag ska vika mig för att han ska få rätt till slut.

Barnen hamnar ju i kläm o dt påverkar ju dom gällande sånt här också o dt gör mig verkligen ledsen, för dt är dt sista jag vill ! Vare sig barnen hör elr ser allt dt här så påverkas man ju sj av dt - att man blir upprörd, ledsen o besviken på den andra personen, o bara dt påverkar ju barnen - hur man mår sj !

Han säger att han inte vill att dt ska påverka barnen o att han vill samarbeta, men varför gå så här långt då !

Finns dt en gud - ge mig kraft !!





Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback